gambar sekadar hiasan
KESEDIHAN...Kita tidak pernah mengundangnya namun selagi kita bergelar manusia, selagi kita bergelar seorang hamba di sisiNYA...kesedihan pasti akan dirasai oleh setiap manusia melalui rentak kehidupan ini.Dalam kesedihan pasti ada airmata, mana mungkin tiada air mata.namun jangan lagi kita tangisi atau iringi kesedihan itu dengan airmata lagi kerana lazimnya kesedihan itu boleh membuat kita manusia merendah diri tapi dalam pada masa yg sama kesedihan boleh menjalinkan hubungan sesama manusia.Contohnya:
1.Bila kita putus cinta,ditinggal kekasih atau kita dimarahi oleh seseorang, mulalah kita menjadi negatif, terasa kekurangan diri..aku bodoh, aku tak cantik,aku miskin dia kaya...aku itu, aku ini..semua yang menjatuhkan rasa keyakinan diri.Kesedihan yg begini ini cukup membuat kita merendah diri.Kita rasa diri kita ini serba kekurangan...
2.Bila ada negara yg di landa ribut taufan.Contohnya Tsunami yg pernah berlaku di Acheh beberapa tahun dulu..ramai yg terkejut,ramai yang bersimpati dan rasa sedih.Itu kita yang mendengar apatah lagi mangsa ribut itu sendiri,kehilangan keluarga tersayang,harta benda.Dan diwaktu mereka kesedihan inilah ramai yg simpati dan merasai kesedihan mereka.Ramai yang menghulurkan bantuan dari negara luar termasuk Malaysia.
Sama juga seperti kawan2 kita yang sedang kesedihan kerana putus cinta,kena tipu,kehilangan org tersayang..kita cuba bantu mereka meredakan kesedihan atau berkongsi masalah mereka dengan nasihat dan kata2 positif.Inilah contoh bekerjasama sesama manusia dalam kesedihan.
Sejak kebelakangan ini, aku sering mendapat berita yg kurang menyenangkn...ade laa beberapa kwn aku nie yg telah clash/putus dgn pakwe...ade yg couple...pastu clash..pastu couple..pastu clash..last2 kwn.ade sorg kwn aku nie daa 5 tahun couple last2 putus...kite bukan nak bende nie terjadi kan...kite hanya merancang...kwn aku bgtau...die rase diri die tak sesuai untuk bf die...so skg die daa couple ngn org lain...menakutkan jer untuk diri ini bercouple....emm...xyah couple laa diri nie...kawen terus kan..berkawan dlu..klo daa serasi dan senang dgn si dia terus je kawen... pastu bercinta,...waaa..bestnyer...suke..suke..suke...
Sebenarnya, Kesedihan boleh dijadikan ubat penawar kepada jiwa.Kalau kita fikir dengan baik dimanakah dan siapakah tempat untuk kita mengadu, kalau bukan kepada Tuhan Yang Esa.Ketahuilah Dalam masa kesedihan sembahyang, membaca al-quran dan berdoa adalah cara yg paling berkesan.Ia membawa hasil yg positif dengan segera..iaitu dengan merasakan satu kelegaan kerana telah mengadu pada yang Maha Mendengar,Maha Pengasih lagi Maha Penyayang dan Maha Mengetahui di atas segala-galanya dan Maha Berkuasa.Allah jualah yg mengetahui disebalik sesuatu kejadian.Kita hambaNYA hanya mampu merancang dan selebihnye kita berserah padaNYA serta bertawakkal dan juga banyakkan berdoa.
Kesedihan sama juga dengan kegagalan,ia boleh memberi rahmat atau kecelakaan pada diri kita.Bergantung pada reaksi kita menerimanya samada hendak membawanya ke arah positif atau negatif.Contohnya, bila cinta putus di tengah jalan,ia sebenarnya membawa seseorang itu ke titik permulaan dalam hidup.Dimasa inilah kesedihan mempamirkan diri,dan bertindak sebagai pembimbing kepada jalan kejayaan atau membawa kemusnahan diri.Semua bergantung pada individu yang mengaitkan dirinya dengan kesedihan.Tenang jiwa kita tenanglah kita membuat keputusan sebab itu jangan membuat keputusan dalam keadaan kita yang tertekan.Pilihan ditangan kita.
Perasaan Sedih sama juga dengan Emosi Cinta,boleh membaiki jiwa kita,memberi dorongan untuk terus menghadapi liku-liku hidup ini dengan tabah dalam dunia yg penuh pancaroba.
Untuk itu,kita mesti tanamkan dalam diri kita, ' KESEDIHAN DI TERIMA SEBAGAI SATU FAEDAH BUKANNYA KECELAKAAN '
Utk kawan2 tersayang,'Dlm kesedihan ada benih kegembiraan,carilah ia..cambahkan ia,agar esok dapat memungut faedah kegembiraan dariNYA dan detik itu,kita tidak akan membenarkan perkara kecil atau remeh-temeh menganggu kita lagi..'
Utk kawan2 disini sebenarnya sy sendiri dalam kesedihan.huhuhu...
Dua minggu lepas 2 org kawan saya yang telah kehilangan orang yg tersayang.itu ibu kepada kwn saya. sorang di Terengganu dan sorang lagi di Kelantan.Semoga roh ibu mereka di tempatkan bersama orang2 yg beriman. Semoga anda tabah menerima ketentuan dan takdir dariNYA.Tuhan lebih menyayangi ibu anda dari kalian.Telah tiba masanya Tuhan mengambil balik ibu kalian dari kalian setelah diberi pinjam untuk bersama kalian.
Kepada mereka yang masih ada lagi kedua orang tua...sayangilah mereka...Macam saya nie...daa lama kehilangan ayah tersayang.Ayah saya pergi semasa saya berumur 2 tahun.Bayangkan saya tidak mengerti apa2 pada waktu itu.Saya tidak pernah merasai kasih sayang dari insan yg bergelar seorang ayah.Terima kasih kepada ibu tersayang Fatimah Binti Salleh di atas susah payah beliau membesarkn kami adik-beradik.Namun saya cuba pamirkan keceriaan,gelak ketawa di laman ini sebagai pengubat atau penawar kesedihan ini.U all semua hepi dengan jenakaku,diri ini yg berduka turut jd hepi.So,BE HEPIIII...yeayyy...Hidup mesti diterus kan!
Mutiara hari ini:
CINTA bukan dasar dari kebahagiaan, tetapi tanpa cinta adalah dasar dari kesedihan.
LOVE isn't the base of happiness, but without love is the base of sadness.