♥ ♥ ♥ mY cOLOuRfuL LiFe ♥ ♥ ♥

Don't be sad,you will see that one day.. Everything is going to be just fine, Don't give up and try your best. Allah will always be with you...


Click here for hot comments and graphics...
2009
Hari ini adalah hari teraakhir dalam tahun 2009...
Segala memori suka dan duka aku dalam 2009 akan aku simpul,lipat dan gulung rapi2 agar
ia menjadi satu lipatan sejarah dalam hidup aku...biarlah ia berlalu pergi...
aku harap tahun baru ini akan menjanjikan yg lebih baik...Segala kekurangan dapat diperbaiki..
Insyaallah...


Hari ini aku cuti xg kje...kul 8 aku,k.hajar dan k.adha terpacak dpn 7e tggu cikgu dtg.
pagi nie...kitorg ade exam undang2 kt bandar baru Bangi...klo ikutkan kitorang
daa exam mggu lps..disebabkan sistem jpj ade masalah...so xjd...hampir 5jam duk tggu nk exam.
alih2 xjd...mmg mnguji kesabaran kami...(daa laa...dari pagi xmkn...mlm br mkn)

Dalam kul 8.45 kitorg smp kt tempat ujian kt Myeg Bandar Baru Bangi...alih2 cikgu ckp xjd nk wat ujian arini.sudah penuh...exam tuk arini smp kul 12 mlm nie...ya allah..terkezut..smp mcm tue skali...cikgu ckp ari rabu mggu depan kitorg exm...adesh...emm..alamak nyer duk umh laa arini..cikgu hantar sampai umh...huhuhu...

aku:"k.hajar jom kite g jln2"
k.hajar:"jln mn?leh gok"(memberi respon yg baik)
aku:"emm...kite g sogo nk?...tgk brg2 sale..mn laa tau klo ade yg berkenan"
k.hajar:"ok jer...bl?"
aku:"jom kite g skg...seyes nie..dok main2 pon nie..."
k.hajar:"ok jer..doh norway pose dop?"
aku:"pose...dont worry buah cherry.. laa..masih gagoh lagi nie..."

Kebetulan housemate aku (ecah) cuti gak arini..aku ajak die sama...die xnk die ckp nk kuar ngn
pakwe die..ok.maka bersiap laa aku dan k.hajar.kitorg amik tren dari Serdang ke Bank Negara.
alhamdulillah lega coz xrmai org dlm tren...amboi bersemangat aku nie nk g SOGO walaupun aku puasa...hehehe..semangat akhir tahun daaa...

Dalam pukul 12lbh smp SOGO.sblm masuk sogo aku draw duit kt bank Islam...terkezut bl tgk duit dlm akaun bertambah...alhamdulillah encoral bg bonus tahunan. Terima Kasih eNCoral...
"terima kasih daun keladi..lain kali bagi laa lagi".Semoga rezeki eNcoral lebih bertambah hendaknye..Insyaallah aminn...ape lagi..muke nie mula mengukir senyuman yg melebar laa...hikhikhik

Sampai jer pintu masuk SOGO..nasib baik mase nie xrmai sgt pengunjung kt sogo..ptg nnti rmai laa tue...aku pusing2 nk cari purse dan sandal...sedih betul laa..semua sandal yg aku berkenan daa xde saiz...saiz aku sng jer...mintak saiz sandal yg plg kecik jer xpom amik yg second kecik...huhuhu.. tahun baru...azam baru nk panjangkn ckit saiz tapak kaki..sng sikit nk cari saiz..boleh ker?huhuhu...

Akhir nyer terbeli laa aku sandal dan purse..k.hajar pun terbeli laa jugak purse,handbag dan selipar(bkn seliapar jepun,nie selipar ladies punyer)..huhuhu..aku yg beria-ria nk beli..die plok yg terlebih beli dari aku...aku bile laa nk try pkai handbag nie...kakak aku pernah gak duk bising suh aku pkai handbag...handbag daa ade...tp aku jer xpakai.adesh!belum tergerak hati lg nk pakai...mungkin tahun baru nie kot aku try pakai..ok kakak.

k.hajar terima kasih byk2 coz sudi tggu mase nk pilih kasut..mmg lame duk pilih kasut.ade jer yg berkenan..alih2 xde saiz...mmg norway sedih coz byk sandal yg norway berkenan daa xde saiz.ade tue smp xde saiz kaki aku daa...owh begitu sodih hati kecil nie...emm...bergntung pd jns kasut laa..(nk menyedapkan hati nie...)pukul 5ptg lbh smp umh...

Itulah aku di hari 31/12/2009 akhir tahun 2009...kini hanya tggl beberapa jam lagi kite akan
melangkah ke tahun 2010.selamat tinggal 2009 dan selamat datang 2010...(waaa..rase sedih laa plok nie..)bila tahun baru...rmai yg tertanya-tanya ape azam tahun baru?bagi aku azam tahun 2010 adalah azam yg dlu punyer cume perlu penambah baikkan je laa...klo azam yg dlu2 xtercapai lagi...perlu ker ade azam yg baru..macamana pulak dgn azam yg belum tercapai tue?kesian die...xkan nk tinggal begitu sahaja..atau sambung azam yg lama dan tmbah lg azam yg baru...huhuhu...itu semua bergantung kepada setiap individu itu sendiri...

Ape2pun aku harap buat semua... tahun 2010 nie lbh bermakna dan lebih baik dari tahun yg sebelum nye...tahun daa baru..umur pun daa meningkat...so selamat hari tua...(sememangnya kite ke arah yg tue bkn ke arah mude...)umur tidak mempengaruhi perwatakan seseorang samaada kebudak-budakkan dan sebaliknye.Semoga dengan meningkatnyer usia ini... dapat mematangkan lagi pemikiran kite...yeay....
aku pun macam xpercaya daa masuk 2four tahun (waa.. daa tua rupenyer aku...)
rasa...baru je semalam aku umur setahun.hikhikhik

Kepadamu teman,rakan,kawan dan sahabat aku yg dikasihi dan dirindui...dikesempatan ini..aku ingin memohon jutaan kemaafan sepanjang perkenalan kita...maaf kan aku dari segala kekhilafanku...aku hanya manusia biase yg tidak terlepas dari kesilapan...halalkan segala-segalanya...sesungguhnye aku nie insan yg lemah...maafkn aku sekiranye pernah menyakiti hatimu...tersalah bicara dan tersalah tingkah-laku...maafkan aku...semoga ukhwah kita akan terus kekal selama-lamanya..hanya ajal yg dapat memisahkan kita...
Semoga Allah meredhai dan memberkati kite semua...aminnn

Mutiara hati hari ini:
" Bersama air mata pasti ada senyuman. Bersama kesedihan ada kegembiraan. Bersama cubaan ada anugerah. Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan Allah s.w.t "



Ape khabo pembaca setia blog aku...(ade ker pembaca setia blog nie...huhuhu)
Semoga kalian semua sihat walhafiat...klo yg xsihat tue cpt2 jmp doktor dan mkn ubat... supaya cepat sembuh dan baik hendaknya...
Daa lama aku xupdate blog aku nie...nasib baik blog aku nie xberkulat,xberulat dan juga xberkarat...emm...paling lama pun 8 bln lbh aku xupdate...disebabkn permintaan drp kwn2 aku suh aku update blog..so aku kena laa update...e2 pun klo aku free..actually aku bkn nyer suke sgt menceritakan tntg aktiviti harian aku nie...biarlah ia sbg diari dlm hidup aku suke dan duke...huhuhu..emm..sekadar berkongsi cerita boleh laa...

Alhamdulillah semalam aku selamat smp kt umh sewa aku kt Serdang nie...terima kasih kt kekandaku yg sudi menumpangkan adinda dari kampung ke bandar....rase sekejap jer aku duk umh...klo duk kire2 jam..tolak,bahagia,darab dan campur emm...xsampai 48 jam jer aku duk kt umh...

24/12/2009-ptg aku bertolak dari KL..then 25/12/2009-pagi 2.00a.m lbh sampai kt Tanah Merah Kelantan(singgah umh mak mertua abg aku nie)tdo situ...
25/12/2009-ptg bertolak nk balik umah aku...huhuhu...sampai kt traffic light simpang 4 machang...ade kete langgar belakang kete abg aku nie...(mase tue abg daa brenti coz daa lampu merah)pamm!!!terdengar bunyi hentakan yg kuat(mcm cermin pecah..)...gementar aku dibuatnyer....adesh!!!...
Alhamdulillah nasib baik xde ape2 yg berlaku...mase tue aku tgh kusyuk mkn kuaci...abih tercampak kuaci aku....abg aku kepala die terhantuk kt pintu...nsb baik baby kakak ipar pegang erat2...nak buat mcmn daa nsb..sebelum tue daa kene langgar ngn kete cina...tp hampeh cina tue penakut..lari begitu jer...(mase tue abg nk hantar aku kt umh sewa)huhuhu...

Pak cik tue daa mntk maaf...mengaku die yg salah...pastu die ckp nk byr gnti rugi...aleh2...bl daa suruh pomen tgk kerosakkn kete tue klo repair ade laa dlm 1k lbh...pastu pakcik tue mcm xnk byr gnti rugi sampai skg...(sabo je laa kekanda...)pastu aku patah balik ke Tanah Merah.mak n fmly aku dtg tgk...
mlm tue aku tdo kt umh kakak kt Wakaf Cek yeh Kota Bharu..(kt cni ade pasar mlm)mmg rmai org daa...aku sempat ronda2 ngn ank buah...bila daa bersama ngn diorg ape lagi pau abih2 lg ngn mak sedara die nie...(adesh...xpe laa because of u... ank buah jantung pisang pujaan hatiku...)

26/12/2009-1 tgh hari lbh..bertolak balik Besut Terengganu.smp umh rehat...mlm meriah coz ade ank buah yg balik...begini laa klo keluarga besar..ade jer adegan2 yg melucukan...

27/12/2009-pagi nie mak masak nasi lemak lauk ikan tongkol masak merah...waa..sedap nyer...(mmg masakan mak tiada tandingan...air tangan nyer mahal daa...)mmg terbaik dari ladang dan laut dalam nie...hehehe...
9.00a.m lbh...k.ngah call n pujuk aku hadirkan diri dgr taklimat
pasal Score A "anak-anak score A, mak ayah score RM"mule2 nyer aku mls nk p.fikir punyer fikir...just nk bg semangat kt kakak aku 2 org nie...maka pergi laa aku...(kepada sesiapa yg berminat leh laa contact saya)programme nie under cmpny Kenshido International Sdn Bhd emm...mcm menarik gak program nie...xrugi klo masuk dan jadi ahli...

Petang smp ke mlm nyer..aku dan kakak duk umh k.ngah tggu husband kakak dtg...
mlm tue k.ngah blanje mkn mee rebus...(yummy sodapp...terima kasih kak ngah)maka berjalan laa kedua-dua mak dara dan sorg anak dara jln2 di bandar Jertih...huhuhu...lengoss(lenguh) kaki daa..pastu blik umh aku...daa lewat mlm smp umh...ank2 buah aku xtdo lg rupenyer...diorg seronok laa coz rmai org..adesh..bdn pun daa penat...ZzzZzz...

28/12/2009-arini daa nk blik KL...huhuhu...adoi tetibe jer aku teringin nk mkn laksam...then aku ckp kt mak nk mkn laksam...emmm...macam sedap jer...(ayt berbunge nie..)so mak pun p laa beli kt kdai... aku plok amik alih masak nasi goreng...mak aii...banyak nyer nasi nk goreng...(satu kuali besar daa..)so bl daa abih masak...tinggal laa tanda kenangan...(lengan aku kene kuali panas daa..mmg betul2 kenangan nk bw p KL nie..huhuhu..) kuali besar sgt..klo buat dlm kuali kecil xpadan nasi byk...ade jiran yg dtg umh...aku jamu diorg mkn nasi goreng nie...hikhikhik...

Dlm kul 11.00a.m lbh maka bertolak laa aku,kekanda,kakak ipar dan baby(baru jer abih pantang)waa...sedih nyer....selamat tinggal bondaku sayang dan desa halaman...

kul 8.45 p.m lbh..Alhamdulillah maka selamat smp laa aku kt umah sewa nie...walaupun kekanda bawa kete slow2 coz xrepair lg yg xcident tue...badan pun penat...huhuhu...
sekian...terima kasih kerana sudi membaca post tuk arini...

Mutiara Hati untuk hari ini :
Jangan sangka bahawa anda akan diberikan anugerah dalam segala hal, tetapi yakinlah bahawa anda akan mendapat banyak kebaikan. Sedangkan jika anda berfikir bahawa anda akan mendapat seluruh anugerah dan pemberian, maka hal itu adalah mustahil



Awk pernah frust dalam bercinta tak?emm....klo awk pernah frust dalam bercinta mcmn awk atasi frust tue?ape?terjun tangga...terjun bangunan...mai aii...gores badan...klo mcm tue leh laa hilang frust tue...tepuk dada tanyalah iman.kalau tanya aiman mst die jwb "aiman tak kisah...", upin dan ipin plak "betul betul betul" emm...ape awk ty saye...saya pernah frust dalam bercinta tak?hati saya menjawab "macamana aku nak frust dlm bercinta sedangkn aku tak pernah bercinta...lepas kawen br bercinta.aku tggu cinta yg hadir akn hadir dgn sendirinya...klo ade CINTA pasti ada DIA".
Selamat bercinta aku ucapkan kpd mereka yg sedang bercinta...hargailah pasangan anda...semoga cinta anda itu akan berakhir dengan ikatan yg sah.teruslah mencintai dia...sesungguhnya anda bertuah krn pernah merasai nikmat bercinta...Sedikit sebanyak anda ade pengalaman dalam bercinta... pada mase yg sama anda jg belajar cara mengenali pasanagn anda...ape yg die suke,ape yg die tak suke, bagaiman menjaga hati dan perasaan die...Ape2pn...klo ade masalah cube selesaikannya dengan cara yg baik...


Tadi mase aku dan k.umi pulang dari opis..kire2 pukul 7.50malam.aku tgk bomba berhenti dkt jejantas bersebelahan dengan KTM Serdang.hatiku tertanya-tanya 5 pertanyaan..kenapa? siapa? bagaimana?bila?di mana?...kemalangan ker?kebakaran ker?sampai di jejantas mataku liar sekali mencari-cari ape yg sebenarnya berlaku...aku tgk 4org bomba dtg ke arah ku dan terus menuju ke depan...aku dan k.umi masih lagi tertanya-tanya ape yg terjadi...sampai di atas jejantas aku ternampak seorg gadis dalam linkungan 20-an cube terjun dari jejantas nie..(nauzubillah)..hati aku berdebar-debar...sanggup die nk terjun dari jejantas nie sedangkan kenderaan di bawah lalu-lalang dgn laju.dlm fikiran aku nie dah syak...nie mst frust ngn pakwe nie...aku tgk polis dan bomba cube meleraikan keadaan itu..alhamdulillah gadis itu xsempat nk terjun...mmg betul laa tekaan aku tadi...gadis nie frust dgn pakwe die...kata mamat india tue..daa sejam gadis tue duk tepi jejantas sambil memegang handset.mamat nie laa yg call polis...then ade kakak sorg nie die call bomba... nasib baik negara kite nie ade pasukan penyelamat...huhuhu...klo tak...xtau laaa...nasib baik ade yg ternampak gadis tue...kata k.suraya...ade seorang yg cube menegur gadis tersebut...knp duduk di situ...gadis tue menjawab dgn marah"ikut suka hati aku laa nk mati ke tak..jgn pedulikan aku...(lbh krg mcm nie laa ayt die)"...mmg mase nie syaitan beria-ria nie krn telah berjaya menghasut ank adam.

huh!begitu hebat sekali penangan CINTA...sampai tak ingat dunia...betul laa kan...CINTA itu buta sanggup melakukan apa sahaja...CINTA hakiki adalah CINTA kpd ILLAHI...
tak salah klo kite bercinta..tapi perlulah berwaspada..
Mutiara hati untuk hari ini:-
Perempuan yang suci adalah perempuan yang dijaga oleh Allah, tak sedikit pun allah membenarkan mana2 lelaki yangg menyentuh dirinya walaupun hatinya, kerana Allah teramat mencintainya..tetapi andai kita bergelumang dgn cinta lelaki dimana Allah untuk menjaga kita...Allah seperti melepaskan kita kpd manusia yang lbh byk mengecewakan kita..jika Allah datangkn kesedaran dlm diri supaya meninggalkan cinta seorg lelaki, bermakna Allah mahu ambil kita kembali untuk dijagaNYA mengapa masih ragu2? kekuatan usah ditunggu tapi harus dicari hargailah kesempatan yg Allah berikan...
"sebesar-besar dosa yg dilakukan ketika kita rasakan berdosa kita melakukannya"
-IMAN GHAZALI-
p/s:syukran kt anak buah aku nie (Nor Miza Aida) sbb die bg msg nie kt aku td...

Selamat BERCINTA yeay....


Masa berlalu begitu pantas sekali,sedar tidak sedar kita sudah di penghujung tahun.
Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tanpa terasa tahun 1430 Hijrah segera berlalu
meninggalkan kita dan kini tiba pula tahun baru 1431 Hijrah.Dalam masa yang sama masyarakat dunia turut menyambut ketibaan tahun baru masihi 2010,di mana sambutan tersebut telah dan akan menzahirkan adat dan budaya yang begitu berbeza mewarnai cara sambutan terhadap tahun baru yang datang menyapa.

Selamat menyambut Tahun Baru Hijrah 1431, semoga pada tahun baru ini umat Islam dan sekalian masyarakat amnya akan dikurniakan Allah taufik dan hidayah yang akan membawa Malaysia kita ke arah yang lebih baik dan rakyatnya dapat menghayati kehidupan yang bersih dan diredhai Allah.

Matlamat utama Hijrah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan para sahabat itu ialah
untuk menyelamatkan Islam, akidah dan keyakinan umat Islam,bukan kerana mencari kekayaan berganda-ganda, berniaga dan urusan dunia yang lain,tetapi kerana mereka itu meletakkan Allah dan Rasul-Nya sebagai matlamat penghijrahan demi mendapat rahmat dan keampunan dari Allah s.w.t, sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 218, yang bermaksud:-

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam),mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Wallahu'alam.

DOA AKHIR TAHUN:
" Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda .
Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku banyak melakukan larangan Engkau, tetapi aku belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau menangguhkan azab Engkau yang sudah ditetapkan kepadaku. Engkau memerintahkan aku supaya bertaubat daripada kesalahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku bertaubat dan memohon keampunan daripada Engkau, ampunilah aku. Apa aku lakukan pada tahun ini Engkau redai dan Engkau janjikan pahala, maka aku memohon daripada Engkau, ya Allah, ya Karim, ya Zaljalali wal ikram, terimalah permohonan ini dan janganlah Engkau hampakan harapanku, wahai Tuhan Maha Mulia. Selamat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda dan sekalian sahabatnya. Segala puji bagi Allah memelihara dan mentadbir sekalian alam."

***********************************************************
DOA AWAL TAHUN
" Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda dan sekalian para sahabatnya.

Ya Allah , Engkaulah yang kekal abadi, demi kelebihan Engkau yang Maha Agung dan kemurahan Engkau yang melimpah, sesungguhnya pada tahun baru ini aku memohon kepada Engkau perlindungan daripada syaitan, koncunya, tenternya dan penolongnya. Dan aku memohon perlidungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan aku dengan perkara tidak berfaedah daripada mendekatkan diri kepada Engkau. Wahai Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. Wahai Tuhan yang lebih penyayang daripada segala yang penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda dan sekalian para sahabatnya. Segala Puji bagi Allah yang memelihara dan mentadbir sekalian alam."

Salam Maal Hijrah 1431H

*** 1st Anniversary ***


Malam tadi aku xleh nk tdo...entah syaitan mn yg menghantui fikiran aku nie...hatiku berdebar-debar entah kenapa..mungkin aku tahu,...atau aku buat2 tak tau...hanya tuhan shj yg tahu... pusing kanan..pusing kiri...aish...xleh nk tdo...aku cube peluk erat2 dolphin kesayangan aku ni..namun hampa...mate aku tdk boleh pejam...aku cuba dodoikan alunan zikirullah...tidak berkesan jg...nmpknye mata aku nie xleh nk lelap juga...lantas aku capai buku DOA Amalan Sepanjang Hayat.aku bk laman 63.doa memohon petunjuk dan memohon kebaikan...
Doa Memohon petunjuk:"Tunjukilah kami jalan yang lurus.iaitu jalan orang2 yang engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka,bukan(jalan) orang2 yang engkau telah murkai, dan bukan pula(jalan)orang2 yang sesat.(al-fatihah:6-7)"
Doa Memohon kebaikan:"Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata :"wahaiTuhan kami,berikanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat,dan peliharalah kami dari azab neraka".(al-baqarah:201)"
namun hatiku ini masih lagi berdebar-debar...aduhh..sakit dada menahan debaran di hati...

Fikiran aku tidak tenang juga...entah ape yg merasuk dibenak fikiran aku nie...
hati nie berdebar-debar...em..ape yg akn terjadi nie....owh aku xtahu..harap2 semua nyer berjalan dgn lancar hendaknye...lantas aku menoleh kt luar..k.hajar sudah tiada di kerusi mungkin sudah masuk bilik,tdo...ecah pun sama daa tdo..k.ya sebelah aku ni pun daa tdo..nyenyak betul diorg tdo..tinggal aku jer.. mata berkedip-kedip...pndang syiling..xde sekor pun cicak (sempat lg mengintai cicak)...aku tgk jam daa pukul 3 lbh..ya allah...knp dgn hambamu ini...mungkin aku memerlukan sesuatu dariNYA..

Tanpa berfikir pnjg,aku terus ke bilik air mengambil wudu'..usai..aku melakukan qiamullail...
sudah lama aku tidak menunaikannya...baru berasa tenang sedikit...dlm sujudku..aku tidak putus2 berdoa dan minta pertolongan dari yang Maha Berkuasa segala-galanya...
(mmg aku sudah lm tidak mengadu domba dgnNYA seperti ini...barangkali hambaNYA ini sudah alpha,bersuka-ria sampai terlupa padaNYA...)

Ya Allah ampun kan segalanya....aku luahkan segala-galanya kepadaNYA.
aku xberdaya untuk menempuhi dugaan ini...sepanjang qiamullail...aku biarkn sahaja manik2 jernih ini mengalir deras di pipi....hanya kpd DIA tempat aku berlindung dan mengadu...
DIA lah yg memahami isi hati dan perasaan aku nie...

usai solat...sedikit terasa tenang...begitu sunyi pada saat dan ketika ini...aku tgk jam..
daa kul 3.51 pagi..knp nie...masih lagi tidak boleh tdo...

Jam 6.02 pagi..aku terjaga dgn telekungnyer di badan....ya Allah aku tak tahu kul berapa
aku terlena pagi tadi...aku bangkit dgn kepala dan badan yg terasa sakit2 sbb aku tidur atas lantai yg beralaskan sejadah...aku terus ke dapur dan siapkn bekalan untuk dibawa ke opis...

Hari ini...genaplah setahun aku berada di opis nie.. eNCoral Digital Solution.rase baru semalam aku sampai di Kota metropolitan nie..baru semalam aku terpaksa meninggalkn mak sorg2 kt kampung halaman.Mak...doakan kebaikan dan keselematan anakmu ini...baru je semalam aku...bersama dgn mak di kampung..dan baru semalam aku....Aku bekerja di sini sbg assistant programmer(belum lg btl2 programer)bagi aku bidang nie sungguh mencabar...di sini aku belajar semua yg baru.menggunakan software yg xpernah aku guna..

Mase fresh dlu2...bgn pagi2 nk g opis..slalu jer risau,takut pun ade...bende yg tak biase aku lakukan..ni laa..kali pertama aku bekerja...dah laa jauh dari kampung...itu semua cabaran bagi aku...kt cni...aku diberi tugas untuk membuat sistem pelajar untuk UPM(Universiti Putra Malaysia).kitorg dibahagikan module..Projek ni plg besar dlm syarikat nie...mak aii...mmg betul2 laa nie...terdengar jg dicuping telinga aku..ada yg nk brenti....tp aku cuba kuatkan semangat..jgn ikut mereka...bila daa kedepan xboleh berudur daa...ini prinsip aku...aku cuba selagi termampu...mungkin hari ini rezeki aku di sini.Tidak mustahil rezeki aku di tempat lain...

yang plg kelakarnya...betapa takut nya aku kat cni...smp termimpi coding daa...mmg dasyat.bkn setakat itu saja...mase nk mndi pun terbayang-bayang coding..adehh...nasib bek berus gigi aku xmasuk dalam mangkuk tandas daa...mmg klo egt2 balik...mmg lucu + lawak + klakar...
aku pernah bgtau kt big bos aku pasal ini...kene take time ckit..big boss aku ckp...mmg laa...korg fresh lg..so byk mende kene blajo...betul..betul..betul..aku xsegan silu bercerita kpd supervisor aku nie...nsb baik die memahami...

Di sini jg aku telah byk belajar untuk bekerja dalam satu pasukan..disamping itu dpt kwn2 yg baru.melayan karenah diorg yg berbeza tempat...dapat laa aku timba pengalaman sbg seorg pekerja...pernah juga aku terfikir...kje nie mcm nk wat final projek..ape tak nyer...kje kt opis smp terbawa-bawa kt umh...kul 4 pagi duk ngadap coding lagi...itu dlu...skg daa kurang..huhuhu..

Dikesempatan ini...aku ucapkan jutaan terima kasih kpd senior2 (en.hasnol(supervisor),en.masri,en.hud,ikram,k.ecah,k.ida,k.awin) serta rakan2
yg sudi tolong aku dlm menyiapkan module yg sudah siap samaada secara lansung atau tak.
Sampai skg byk lagi aku perlu blajar...dan xtau..huhuhu...xpe2..bersusah dahulu..bersenang kemudian.

ptg tadi..mase smp kt umh..aku masuk dapur,terdengar suara sorg makcik..die ty adik ade x ilang kunci..pastu ak g bk pintu nk tgk kunci mcmn...huhuhu..rupenyer yg aku...die ckp ade sorg pakcik nie jmp kt kerusi dudukk...ooo..
terimaksih mak cik...may b aku tertgl mase tgh tggu k.umi td nk g opis pagi td...becareful!!!

kpd latip (kwn mase blajo kt jasper nie) smg pnjg umur,murh rezeki, cpt kawen..hikhikhik...smg success dunia dan akhirat..aminn..

Renung-renungkan dan selamat beramal

-Solat Paling Afdhal Setelah Solat Fardhu
Solat yang paling afdhal setelah solat wajib adalah qiyamullail (tahajjud)." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
-Waktu Mustajabnya Doa
Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam ; "Sesungguhnya dari sebahagian malam itu ada satu waktu yang tidak menyamai kebaikannya bagi seorang muslim untuk memohonkan sesuatu yang baik kepada Allah ta'ala, melainkan Allah pasti akan mengabulkannya. Demikian itu ada pada setiap malam." (HR Muslim)
-Lebih Baik Dari Dunia dan Seisinya
Dua raka'at yang dilakukan oleh seorang hamba di tengah malam itu adalah lebih baik baginya daripada dunia ini serta seluruh isinya." (HR Adam bin Abu Iyas)
-Meningkatkan Darjat Di sisi Allah
“Dan pada sebahagian malam hari, sembahyang tahajudlah kamu sebagai satu ibadat tambahan bagimu. Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat terpuji.” – (Surah al-Isra, ayat 79).
Dari Abu HUrairah r.a., Sabda Rasulullah lagi bermaksud: “Allah mengasihi seorang lelaki yang bangun tengah malam lalu dia mengerjakan sembahyang dan membangunkan isterinya untuk turut sama bersembahyang.
“Kalau isterinya enggan, beliau akan memercikkan air ke mukanya. Dan Allah mengasihi seorang wanita yang bangun tengah malam untuk mengerjakan sembahyang lalu dia membangunkan suaminya untuk turut yang sama. Kalau suaminya enggan, beliau akan memercikkan air ke mukanya.” (HR Abu Daud dengan isnad yang sahih)
-Ibadah Ahli Syurga
Firman Allah lagi dalam surah as Sajdah, ayat ke-16 dan 17 bermaksud: “Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, bahkan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

okies kwn2..setakat ini dlu entry saya pada kali nie...
semoga kite mendapat rahmat dan keredhaan dari Allah...insyaallah.


AKU NAK DUIT!!!


Duit segala-galanya...segala-galanya duit???
arini ak xde nk citer ape2 kt entry pada kali ini...walaupun semalam dan harini aku ade aktiviti.Semalam aku g Alamanda (temankan k.ecah) dan arini aku g SOGO(temankan k.ummi) penat yg semalam pun tak hilang lagi nie..huhuhu...teman org beli brg aku pun terbeli barang jg..oh tidakkkk... duit..duit...duit...aku mau duit,seng,pitih wang....

ape?nk duit free??meh cni aku citer...slps aku terokai blog2 kawan aku nie...bagi komen kt blog kawan2.. ade laa aku terbaca blog kawan aku sorg nie...tittle die easy money!! wow menarik tue...pastu setelah aku baca satu persatu ape yg die cite..aish...mcm tertarik laa plk....fikir punyer fikir sape laa yg nk bg duit free kt kite...tp aku try buke link nie..Catcheye.com.my mak aii laman die mcm website air asia warna merah...
pastu aku pun daftar sebagai ahli...hehehe dapat RM1 percuma sbg ahli...(sape nk bg RM1 percume..leh laa beli ais-krim sebatang xpun gula2)

bak kata kwn aku nie.."tidak rugi jika ingin mencuba" betul..betul..betul..(bc mcm upin ipin tau.)
tak salah kalau kita mencuba.tak rugi pun...aku telah pun mendapat RM1 yg pertama (sikit2 lama2 jadi bukit...hehehe...)
meh laa pakat join tiada bayaran dikenakan..

Sila klick link di bawah:


Kemudian sila ikuti langkah2 seperti dibawah:

1.klik join catcheye now
2.isi maklumat diri,IC dan alamat (penting sebab cek dihantar berdasarkan ini selepas cukup RM50)
3.Isi jawapan: soalan 1- jawapan A, soalan 2- jawapan B,soalan 3- jawapan A. (jika awak jawab salah pendaftaran tidak diterima)
4.klik agree and proceed..Ok siap
kemudian apa perlu buat?
**SELEPAS SEMUA SELESAI CHECK INBOX,SPAM ATAU JUNK MAIL ADA AKAN MENERIMA EMAIL DARI Catacheye.com.my (Please Comfirm Your Sign-up) TEKAN LINK!!!
1.lepas sign in klik reward panel
2..Anda lihat akaun anda ade RM1 (bonus) dan link anda.
3.Copy link anda dan gantikan link saya ini dengan link anda.
4.forward email anda kepada kawan-kawan.

Aku adalah ahli yg ke 23916...(cepat2 sebelum terlambt...daa mcm penjual plak nie)lagi cepat lagi ramai lagi bagussss...hehehe..
kate kwn aku nie:"rezeki..jangan simpan sorang-sorang..kongsi-kongsikanlah..semoga memperoleh pendapatan tambahan!.."

Mutiara kata hari ini :
Jangan bayangkan kebahagiaan yang lebih besar daripada apa yang anda rasakan saat ini, supaya anda tidak kehilangan apa yang anda miliki saat ini.Dan jangan tunggu-tunggu musibah yang akan datang, kerana jika demikian bererti anda ingin mempercepat datangnya kesusahan dan kesedihan.


***SELAMAT MENCUBA***

??? kenapa nOrway ???


Mesti awak tertanya-tanya dan terfikir knp pgl dgn panggilan ini..panggil saya nOrway jer... nOrway?knp pelik sgt panggilan nyer..mcm negara NORWAY plk.

Alkisahnye begini..nm nOrway nie aku dpt idea mase aku menghadiri kursus KEPIMPINAN di Damai Beach Resort, Besut, Terengganu. Pada tahun 2003 aku telah dilantik jd Penolong Pengawas Pusat Sumber Sekolah...Pada mase itu sekolah aku mng dlm pertandingan 3K(Keceriaan,Kebersihan,Keselamatan) wakil negeri.pastu layak ke pertandingan ke peringkat Kebangsaan.So aku dan ketua Pengawas Pusat Sumber nie(Muhammad Amirul Faiz)telah dihantar untuk kursus Kepimpinan wakil bagi sekolah aku nie..SMKAWA...berkursus selama 3 hari 2 mlm.

Di sana...atas persetujuan kwn2 yg baru...aku dilantik jd ketua untuk setiap kumpulan.kwn2 yg dtg cni semuanya dari sekolah yg berlainan.So kitorg mmg xknl satu sm lain laa.Semua yg dtg kursus nie adalah penolong dan ketua pengawas bg sekolah msg2. Kursus ini adalah untuk memberi motivasi kpd peserta..Bkn sng nk jd seorg pemimpin.mestilah bersedia dgn mental dan fizikal yg kental dan kuat untuk menangani sebarang masalah.Alhamdulillah byk ilmu yg aku kutip daripada kursus itu.Sampai skg aku masih lagi igt kata2 dan semangat yg tlh diberikn oleh penceramah yg dpt memotivasikan diri aku nie.Alhamdulillah smp skg segala perkara yg remeh-temeh dpt diatasi...perlu jiwa dan mental yg kental..yeah betul tue...

Memandangkan aku sebagai ketua dan seramai 11 org ank buah nie...Semasa sesi ta'ruf(suai knl)..rmai antara diorg nie suruh pggl nm nor ade laa 4 org...itu tak termasuk aku lg suh pggl nor..pastu duk cari idea nk suh diorg pggl ape laa kt aku nie..klo pggl nor nnti keliru diorg...diorg duk bising2 rmai yg nm nor.Pastu aku terfikir laa suh diorg pggl nOrway...(way tue mcm wei....bunyinyer sama.. klo awak g belah pntai timur tau laa ape itu wei...)maka terjadi laa nOrway...sng nk egt sbb sm dgn nm negara NORWAY.

Sebenarnya nm aku NOR HASULA...awk pernah tak jmp org nm yg sm mcm nie.teringin sgt2 nk jmp org yg bernm mcm aku nie.So aku xkisah klo nk pggl ape..nm aku nie hidup(bkn boleh berjln laaa).ade yg pggl NOR,ade yg pggl HASULA,ade yg pggl SU,ade yg pggl LA,ade yg pggl SULA, ade yg pggl HA.huhuhu..daa mcm pelbagai perisa daa...aku xkisah klo korang nk pggl ape pun. yg penting korang happy...ape2 pun panggilan yg dipanggil...AKU TETAP AKU.

Ade yg terfikir nOrway..die nie lahir kt negara NORWAY ker?ye laa..nm pggln sm mcm nm sebuah negara,..oh tidak aku dilahirkan di negara MALAYSIA.negeri TERENGGANU.
Ade antara meraka yg ckp bile jer dgr negara NORWAY..so teringat aku..trime kasih krn mengingati diri ini...Sekarang baru awak tahu knp pggl nOrway...so nOrway sudah terjawab difikiran awak...


Kata hikmah untuk hari ini...
"apabila kamu teringat akan seseorang,banyakkanlah olehmu ISTIGHFAR..apabila kamu lupa tentang apa yang kamu pelajari,banyakkanlah SELAWAT..apabila kamu mahukan wajah berseri dan sejuk mata memandang, banyakkanlah SOLAT DHUHA..apabila kamu mahukan perlindungan dan kekuatan hati,banyakkanlah TAHAJJUD..dan apabila kamu mahukan malaikat mendampingimu dan mengelak dari pandangan nafsu@syaitan,hendaklah kamu sentiasa berada dalam keadaan berwudhu' "


Pagi nie aku bersiap nk g Pc Fair.First time aku g Pc Fair semenjak aku duduk kt KeyeL nie...bajet nk g beli bag laptop.mula2 bajetnyer clah,k.hajar dan maa nk g. alih2 last minit clah xdpt join coz ade kje,ecah plak nk ikut.so perjalanan kitorg start kul 12 lbh gerak dari KTM Serdang ke KL Sentral (bajet nk gerak kul 10...)....huhuhu...tren delay sejam lbh...mmg rmai org...masing2 ingin menuju haluan yg tersendiri...sambil2 duk tggu tren mcm2 peseng(style) manusia aku tgk... hari ade Pc Fair kt KLC dan Sure Heboh kt Bukit Jalil (klo ak g sure kecoh..hehehe)...mmg padat org time gni...

Dlm kul 12.23 kitorg tggu Lrt ke KLCC.nie first time aku g KLCC ngn tren,Kul12.55 kitorg smp kt KLCC..huhuhu..mmg rmai betoi org...klo tgk dari tingkat atas mcm semut pun
ade...merayap-rayap...krismas daa nk dkt..so ade laa ruang tuk bergmbr.rmai yg amik kesempatan untuk bergmbr...kitorg pun xkecuali bergmbr...hehehe...
oo...rupenyer PC Fair dkt ngn Aquaria...aish...teringat kenangan aku dan family
melawat kt Aquaria nie...tempat nie laa kitorg bergmbr....bersuka-ria tgk mcm2 jns ikan...bile masuk dlm, rasa mcm duk dlm air...dikelilingi bermacam spesis ikan...

Aku jnji nk jmp azie kwn ak nie kt PC Fair cni...so die daa smp...ak xtau area mn die skg..ke mana jer aku g ak gtau...dgn keadaan yg penuh sesak dgn manusia nie..bkn sng nk jmp...aku,eca
h n maa sm2 nk beli bag laptop...mn yg berkenan dihati beli...aku call azie ty die kt ner..coz ak ckp tgu kt kdai Olympus sblh ngn toilet..sambil2 tue aku suh diorg tgk camera aku nie ape masalah die...da 3 taun aku guna..yg last xleh pkai sbb jatuh mase aku g Seremban.Kamera Olympus aku nie CCD die daa rosak.klo nk repair dlm rm300 lbh..pastu ade laa sorg mamat duk promote kt aku suh beli yg baru...camera rm599(yg boleh snap dlm air).ade wranty 3taun.aku ckp nnti laa..xde bajet nie..yg ni pun daa byk berjasa kt saya..klo leh nk tukar CCD jer...beli yg baru tue nnti laa...pastu mamat tue ckp..ok2..nnti jgn lupa jmp saya...nie bisnes card saya..(sambil kenyet mate kt aku)adoi..leh tahan gatal mamat nie...nnti klo ade rzki lbh aku nk beli yg power2 laa..canon yg harga 3 k(in my dream)

Sambil duk tggu azie kt toilet nie...(tmpt yg sng dijumpai rmai..)emm..mcm penunggu tandas daa...setangah jam lbh duk tggu...ade laa sorg uncle n ank die nie...die ckp kt aku"u look so funny"...hehehe...aku senyum...funny kot...dgn pkai skaf krismas di kepala..daa laa pkai bj wrn merah...stokin merah...mmg kene tema ngn krismas kot...wrn merah.hakhakhak..xbajet pun nie.sempat lagi ank die ty "u amik kt mn skaf tue..so nice.."..ak dpt kt hp hall 5..then xlm kemudian ade sorg auntie kuar dr toilet...oo..rupenyer wife uncle nie... sempat untie ckp kt aku.."u so cute laa..."...ak tersipu malu...aku ckp tq jer smbl angguk2 kepala...
(hehehe..mcm citer korea laa plok...cite My Girl)pastu mase diorg nk pergi...di
org say good bye kt aku siap lambai2 tgn lagi..(huhuhu..daa mcm maskop plak aku nie...)

Bestnyer klo dapat bawa ank2 buah aku kt cni.Tentu diorg seronok...(sempat lg berangan nie)adoi...lm nyer azie nie...mn pergi die nie...td die msg aku,die daa bengang daa...coz rmai sgt or
g...klo g 2 aku terpaksa laa kene g kt die...then aku call azie...(k.hajar,ma n ecah xtau entah ke mana..may b diorg pusing2 tgk brg..)
aku:"azie...ade ktner tue?,norway ade kt kdai Olympus nie..sblh die ade toilet...n
orway tggu kt cni deh.."
azie:"azie daa ade kt kdai Olympus daa nie..norway mn.."
aku:"jap,azie ade kt hall mn?norway ade kt hall 2 nie.."

azie:"azie ade kt hall 5...adoi"
aku:"azie2..patut laa xjmp...lain hall..azie kene turun bwh nie"
adoi mmg pening betul daa..duk lain2 hall rupenyer...huhuhu...(smp bile daa nk jmp...)

Bile daa jmp...ape lagi..kecoh laa...daa slh hall...adoi..aku tgk azie makin kurus...rasa kesian mcm nk bg jer isi aku kt die nie...hehehe...lps pusing2...perut pun ape lg pusing2 laa mtk supaya diisi...kitorg g mkn kt KLCC... bapak punyer mahal mknn kt cni..lauk bkn best sgt pun..klo bndg ngn kdai biase sdp lg kt c2..hehehe...lps pusing2 smp nk pening, aku,azie n k.hajar nk gerak g Pertama...so kitorg berpecah...maa n ecah blk sm.diorg xnk ikut g Pertama..diorg ckp daa letih...so diorg blk terus.

Dlm kul 5.30 bertolak dr stesen KLCC ke Masjid Jamek...Dlm kul 6 smp kt Pertama..beli brg yg perlu pastu blik..kitorg xmasuk pun kt SOGO.Kitorg berpecah kt Stesen Masjid Jamek.azie balik ke Kg Baru then aku n k.hajar teruskan perjalanan ke KL Sentral pastu amik tren ke stesen Serdang..huhuhu..tren asyik delay jer...dlm kul 9.00mlm...Alhamdulillah aku daa selamat smp kt umah..penat yg amat nie...siapkn diri untuk beradu...Zzz..nie laa trip aku pd harini..mmg memenatkan dan menyeronokkan...wat ilang boring duk kt umh...ade kaki jalan..emm klo xde kaki merangkak je laa....huhuhu..Bersyukur kerana aku dianugerahkan oleh Allah dgn sempurna tiada cacat cela....Alhamdulilah aku bersyukur padaMU ya ALLAH...

sempat aku terfikir..knp dekat kepala ikan nie ade daun...emm..may b daun pandan kot... sebab nk bagi bau wangi...ikan kt KeyeL ssh nk dpt yg fresh. mn nk sm dgn ikang @ ike kt Pantai Timur..
ikang sego-mego

Related Posts with Thumbnails

My Followers

♥ Tentang Diriku ♥

My photo
Jertih, Terengganu, Malaysia
I am a person who is positive about every aspect of life.There are many things I like to do, to see, and to experience. I like to read, I like to write, I like to draw, I like to think, I like to dream, I like to talk, I like to listen, I like to joke, I like to laugh, I like to be alone, I like to be surrounded by people, I like to love. I like flowers in spring, rain in summer, leaves in autumn, and snow in winter. I like delicious food, comfortable shoes and comfortable clothes ...owh! see... so many things I like! huhuhu....peace no war..:D

Life Time

allah

* STRENGTH *

I ask for strength.. and Allah gave me difficulties to make me strong.. I asked for wisdom.. and Allah gave me problems to solve.. I asked for courage.. and Allah gave me obstacles to overcome. I asked for Love.. and Allah gave me troubled people to help. I asked for favors... and Allah gave me opportunities... " may be i received nothing i wanted.. but i received everything i need."

hambaNYA

Seorang hambaNYA yang begitu kerdil di sisiNYA 1syawal1431 MYframe LOVE frame pretty ourBIGDAY photo _MG_8285.jpg

(◠‿◠)~...“♥ For The Rest Of My Life ♥”...~(✿◠‿◠)