Alhamdulillah syukur sujud padamu ya rabb, kerana aku masih diberi kesihatan, kecerdasan, kecergasan, rezeki yang halal, dan masih diberi kesempatan untuk aku terus menaip nie.sudah lama aku memasang niat untuk postkan entry pasal tazkirah yang diadakan di opis aku nie.tapi...tak terpasang niat tue..huhuhu...
Sejak dua tiga menjak nie....opis aku secara istiqamahnya mengadakan majlis kerohanian setiap pagi hari selasa. Tahniah diucapkan pada company aku (eNCoral Digital Solutions Sdn.Bhd). kalau tiada aral melintang, lepas tazkirah ade progress meeting.
kali nie aku nak kongsi serba sedikit tentang tazkirah yang sempat aku catat, yang aku faham. Aku pun bukannya arif sangat bab2 agama nie...masih banyak lagi kekurangannyer.ape yang aku faham dan tahu akan aku cuba, try, test uraikannya..mungkin ada diluar sana yang sudah tahu.tak salah kalau kita kongsi bersama, berpesan-pesan dan saling ingat-mengingati antara satu sama lain.ye dok?

Tazkirah nie disampaikan oleh en.Taib (software manager).Tajuk tazkirah pada pagi nie adalah NAFSU/JIWA MANUSIA. last week JIWA MANUSIA.(ade 2- roh dan hawa nafsu)

nafsu/jiwa manusia dibahagikan kepada 2 bahagian :
* Taqwa (tazkiyah-membersihkan hati)
* Jahat (fujur-mengotori jiwa)

Ciri2 orang yang bersifat taqwa:
1) sentiasa bersyukur - berterima kasih dengan apa yang diberikan oleh kita. tak kira baik ataupun buruk.
2) bersabar - sentiasa bersabar dengan ujian yang diberikan.
3) sopan-santun (raof) - atau hormat-menghormati antara satu sama lain. tidak kira tua atau muda, kecil atau besar, kaya atau miskin.
4) penyayang (rahim) - sayang pada diri sendiri, keluarga, sahabat handai, jiran tetangga, saudara mara, senang citer semua makhluk di bumi nie.
5) arif - bijak pandai.
6) banyak bertaubat - sentiasa bertaubat dan juga muhasabah diri, kite sebagai hamba-NYA tidak pernah lari melakukan kekhilafan.Seperti mana rasulullah pernah berkata "aku beristifar lebih dari 70 kali sehari semalam". itu nabi yang bersifat ma'sum.yang tiada dosa...nie kite...(ok2 nie aku yang sentiasa ade dosa setiap hari...astagfirullah halazim...). seeloknya perlu bertaubat setiap hari.
7) lemah lembut - senantiasa berlemah-lembut dalam setiap perbuatan.
8) jujur - bersikap jujur dari setiap segi, tak kira lah berniaga ker, dalam persahabatan ker, bekerja ker.
9) amanah - perlu amanah dalam perkara yang telah di berikan...contoh laa sesuatu pekerjaan.
jangan sesekali pecah amanah yer....atau jangan mengkianati kepercayaan seseorang pada kita.

Rumusan:Apabila berlakunya penyucian jiwa, maka terbentuklah 9 sifat ini dan lahirlah insan yang berjaya "orang yang cerdik itu adalah orang yang mampu mengendalikan hawa nafsu dia."

Ciri2 orang yang bersifat jahat (fujur):
1) tergesa-gesa - selalu tergesa-gesa dalam setiap hal. tiada perancangan awal.
2) keluh kesah - selalu mengeluh dalam tindak. Allah tidak menyukai hamba-NYA yang suka mengeluh.
3) lalai - leka dan alpha dalam kehidupan dunia.
4) melampaui batas - contohnya dari segi pergaulan sesama manusia. tiada batasan.
5) ingkar - mengingkari suruhan dan perintah Allah, suka melakukan perkara yang tidak disukai Allah.
6) membuat alasan - sentiasa mencari alasan untuk membebaskan diri daripada masalah.
7) membantah - suka membantah, tidak suka mendengar nasihat orang lain.
8) menganiayai - suka mengkhianati
9) jahil - tidak tahu tentang sesuatu ilmu, khursusnya ilmu agama.

Rumusan : Apabila berlakunya penyucian jiwa, maka terbentuklah 9 sifat ini yang akan merugikan diri sendiri.
Kerugian adalah mereka yang menikmati kehidupan yang sesaat berbanding menikmati kehidupan yang kekal abadi.

kita selalu mendengar pepatah pujangga ini..."hati manusia ibarat besi yang berkarat..."
peringatan untuk semua...terutamanya diriku ini...bacalah al-quran serta membaca terjemahannya dan selalulah mengingati mati.

wallahhualam...sesungguh yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t dan yang daif dan buruk itu datangnya daripada diriku ini yang serba kekurangan.

p/s:maaf kalau ade kekurangan...sangat dialu-alukan bagi reader yang ingin menambah dan menerangkan lebih terperinci lagi...