Terasa pagi yang begitu nyaman...dapat menghirup udara yang segar, menikmati suasana yang aman dan tenang, pohon2 menghijau, terdengar bunyi burung2 berkicauan, unggas2...(bayangkan anda berasa di kampung nie...)tiada lagi kedengaan bunyi kenderaan..(bayangkan anda berada di kota nie...)..nak bercerita sikit perjalanan gadis kampung yang sememangnyer kampung melewati mase di kampung...

Alhamdulillah akhirnya aku selamat sampai di kampung halaman umah aku dengan tenang di kampung Felda Tenang pada 10/06/2010 jam 9.00 p.m. sebelum tue aku singgah dulu di rumah kawan aku imah nie...nak sangat2 berjumpa dengan aku...katanyer rindu sangat2 nie..aku pun rindu juga...
so tak nak mengecewakan hati dan perasaan sahabat aku sorang nie, aku decided amik bus dari terminal Putra ke terminal Kuala Terengganu...pada 09/06/2010 jam 10.20 p.m bus S.P Bumi dua tingkat (no 19)single seat meluncur ke destinasi yang nak ditujui..daa lama tak naik bus nie...sepanjang perjalanan aku tidur jer...takde laa lena sangat pun..huhuhu...

10/06/2010
Jaml 5.20 a.m aku selamat tiba di terminal Kuala Terengganu..Thanks imah dan walid(ayah imah) terpaksa bangun seawal pagi semata-mata nak jemput aku. Alhamdulillah aku solat subuh berjemaah dengan imah adiknye serta ank buah imah nie.ummi dan walid daa sudah..tue laa tunggu kitorang lambat... hehehe...aku anggap diorang nie daa macam family aku.


Pagi tue..imah berjanji nak bawa aku g jalan2 kat bandar Kuala Terengganu nie..aku pun daa lama tak pusing2 bando nie.salah satunya kitorang pergi kat Taman Tamadun Islam. Sempat juga kitorang sembahyang zohor berjemaah kat Masjid Kristal nie. teringin nak makan ais-krim. so aku belanja diorang makan ais-krim. mase jalan2 aku tengok sorang pakcik tue bawa air batu cendol..waa sedap nyer...pastu aku g beli air batu cendol dan makan keropok lekor sekali..Keluar dari pagi sampai petang..memang penat aku rasa pada waktu itu.. tapi disebabkan rindu dan tak sabar nak jumpa..so kepenatan itu serta-merta hilang...

Sebelum imah hantar aku kat terminal...naik bus S.P Bumi setingkat ke terminal Jertih... kitorang pergi makan nasi ayam...Terima kasih imah blanje nor mkn nasi ayam... sedap...licin... hehehe..Dalam pukul 4.45 p.m bus pun gerak...aish...banyak betul duk sembang2 dengan imah...duk melayan telatah ank buah imah...Aqilah(6) dan adiknyer Nuha (13)..teringat aku... mase kat bank negara...Aqilah sempat bertanyakan aku.. k.nor...sambil menunjukkan jari nyer yang kecil tue..jari telunjuk sebelah kanan dan juga jari telunjuk sebelah kiri...dan dia rapatkan kedua-dua belah tangan tue... maka jadilah dua..owh aku sudah mengerti apakah maksudnyer...(mesti korang sudah tahu dan dapat agak apakah itu tanda dan persoalan yang sedang bermain di kotak fikiran anak kecil nie.)...ok2...ade yang masih samar2 yer...ok laa...Aqilah nie tanya aku...k.nor daa ade pakwe lom?...aku cuba tersenyum bila soalan itu diajukan kepadaku...dengan rasa rendah dirinye.. aku pun cakap...sape laa nak kt k.nor nie..dah laa xcomel...gemuk..(poyo jer kan ayat nie..hahaha...) imah dan adik die plak cube kenakan aku... "alaa...k.nor nie rmai peminat... bla.. blaaa..blaaa." owh no!!! diorang nie saja nak kenakan aku....
then aku kenakan diorang balik.... hehehe.... oh ya..ank buah imah panggil kat dia anang...aku tak habis2 usik imah nie...suke juge sekali sekala kenakan imah nie..
*anang...separuh jiwaku pergi...*-hanya imah je yang tahu.huhuhu..

Jam 7.15 p.m...aku selamat sampai di rumah kakak aku nie...aku selalu
drop kat umah kakak aku sebelum balik umah..senang...nanti kitorang balik sama2....sebelum aku wat ape2 plan...aku akan dan kena bagitau kt mak terlebih dahulu. supaya mak tak risau. so mak daa tahu plan aku nie.. so tak jadi masalah laa...
Dalam pukul 9.00 p.m aku sampai di kampung. sampai jer terus aku dapatkan mak...owh rupenyer die ade dalam bilik tengah baca al-quran. aku salam, cium kedua belah pipi dan ku kucup dahi mak..Alhamdullillah mak sihat...

11/06/2010
Harini plan nak g picnic...nak picnik kt pantai...sekarang musim hujan bila petang...nak picnic kt air terjun rasa tak
safety sangat untuk kanak-kanak. selepas solat jumaat..dalam pukul 3.oo p.m gerak...maka ber'picnic' laa kitorang kat tempat nie..Tempat nie dekat laa dengan La Hot Spring tue...nie plan abang bongsu aku laa...menu picnic harini nasi kerabu dan bbq.
Aku tengok atas...awan mula berarak...berarak mendung kelabu...(waa..daa macam nyanyi plak nie...hehehe.)nak hujan ker? masing2 duk risau..ayam bbq lom lagi masak nie...kesian...masing2 kelaparan...owh hujan mula rintik2...teringat aku pada cerita semalam "30 hari mengenal cinta" (sempat lagi nie...hehehe) tanpa malu dan segan aku
try ikut gaya dalam cerita tue...ala2 menari gtue... dalam cerita tue erra fazira wat gaya tue supaya tak nak bagi hujan..ngengenge..ank buah dan diikuti dengan mak buah dia nie..ape lagi...wat laa tanpa segan silu..(aku berani laa buat sebab takde orang pun yang picnic kat ctue...ade yang mandi manda je...saje aku nak hiburkan family nie...)pastu kitorang masing2 gelak...hahaha...last2..hujan makin lebat...cau cin cau.... cepat2 berkemas dan menuju ke sebuah bangsal nie...huhuhu...nasib baik laa ade bangsal...maka ber'picnic' laa kitorang di bawah bangsal nie...lucu + lawak + kelakar...semua ade.... hehehe... banyak betul aku makan....lepas makan kitorang mandi-manda...Dalam kul 6.00 p.m kitorg pun kemas2 untuk pulang...
Semalam, duk rehat2 depan tv...ade laa ank buah aku nie Arif(10 tahun) duk tanya aku..."mok chek bila nak kawen?" aku jawab lambat lagi...ateh tunggu je laa...balasku.pastu die tanya lagi.. "mok chek bila nak bertunang" aku jawab esok....maknenya hari nie laa..hahaha..bangun pagi tadi.. usai sarapan pagi...sebelum semuanya pulang...sempat lagi ank buah aku nie...Arif cakap.."mok chek cakap semalam, hari nie mok chek nak bertunang"... adesh!!! macam2 laa diorang nie....itu baru aku cerita pasal anak buah duk tanya. belum lagi aku bercerita pasal kakak aku dan abang aku yang bertanya. ok stop yer....penat dah duk fikir pasal tue...Semalam banyak tul duk sembang2 dengan ank buah aku nie...along Aida(17), along Syuhada(17), dan angah Masrina(14). duk melayan telatah diorang nie...bercerita, mendengar cerita.... menengok cerita... sampai kul 2 pagi lebih...akhir sekali kitorg tertidur sampai satu katil 4 orang... nasib baik laa katil dalam bilik aku nie besar...huhuhu...malam nie aku tidur sorang2 laa...huhuhu tiada teman di sisi...begitu pantas masa berlalu..
so keep in touch yer....mok chek akan rindui dan menyayangi kamu semua...muuuaahhh....1001x

p/s:salam dari gadis kampung....dengan harapan semoga kalian semua sihat dan ceria sokmo.
rasa dihargai dan mendapat pujian... bila aku dapat tahu ada pembaca yang men'copy' gmbar yang telah aku edit dekat
♥ ♥ ♥ mY cOLOuRfuL LiFe ♥ ♥ ♥ . Terima kasih yer kerana sudi jadi silent reader...maaf sekiranye ade kekurangan...