Hari ini adalah hari pertama aku memulakan pekerjaan di Encoral Digital Solutions Sdn Bhd dalam tahun 2010....pergi kerja macam biasa...jln kaki meredah jejantas...mula2 mase dtg cni pening juga dibuatnyer,..almaklum laa.. kt kampung mana ade jalan sesibuk ini...dah laa...jalan bersimpang-siur...kete duk lalu-lalang...seketika tren lalu...(umah dekat dgn stesen KTM) masing-masing sibuk dengan hal tersendiri.inilah cabaran budak kampung hidup di bandar!...

Pagi td sampai jer kt opis...kakak aku call.. biase laa bertanya khabar..
duk sembang-sembang...pastu aku tanya laa ank buah aku Muhammad Arif pergi sekolah macam mana semalam?nangis ke x?kakak aku hantar ank buah kau nie kt Sekolah Seri Iman (Private School) kt Kota Bharu.kakak aku cite laa dan aku dgr laa luahan hati kakak aku nie...die bercerita laa..kul 6pagi daa bgn(mmg penat)...malam sebelum nak pergi sekolah tue kakak aku pakse ank2 nye tdo awl takut esok xbangun...ank2 buah aku nie masing2 tdo lewat..ade jer aktiviti yg diorg buat...penat klo melayan diorg nie..sabo je laa....
tgh siap2 nk hantar ank ke sekolah dan nursery.kakak arisha ok jer...baby (ank die yg bongsu 3 tahun) buat hal...mcm2 xkena..siap bg alasan.ckp "mama...baju baby xmuat doh nie"(alasan xnk pergi nursery laa tue...pandai betul...biase laa budak2...bila bercuti lama...mula2 nk start sekolah susah laa ckit...huhuhu..)kakak aku tanya aku..."nor... tau dok cikgu dalam bahasa arab gapo dio?"aku blurr..."terfikir sejenak...blurr pun ade...daa lama aku tinggal bahasa arab nih....huhuhu..."mudarris(cikgu lelaki)...mudarrisah(cikgu perempuan).. ustaz? ustazah? aku tanya die balik..."bakpe tanya?"

gapo dio(versi kelantan)=apa dia

Kemudian kakak aku mula bercerita...Semalam..mase pergi daftar arif...ade sesi taklimat dan bahagi kelas...pastu ade laa cikgu nie bagi taklimat...
cikgu:"kalau cikgu sebut nama...kene jawab...saya muallimah"
arif:"mama...name teacher nie halimah ke?"
kakak:(terfikir)"halimah?dekat name tag die name latifah...tak kan halimah..."
puas kakak aku berfikir mencari jawapan akhirnya terjawab juga...
rupenyer mualimmah(dalam bahasa arab) untuk cikgu perempuan, muallim(cikgu lelaki)

Kebiasaanya setiap pagi...Bila cikgu masuk kelas,die akan panggil nama murid-muridnya untuk kehadiran ke sekolah..kalau cikgu panggil nama murid tersebut..murid itu akan jawab "saya cikgu" contohnyer laa..
cikgu panggil:"Nor Hasula Binti Yasa?"
aku jawab:"saya cikgu"(waa egt mase sekolah rendah dulu2...)-maknenya aku hadir ke sekolah.

kt rumahnyer...arif bertanya sebab die lupe cikgu perempuan dalam bahasa arab ape dia...terkejut aku...kakak aku ckp baby yg tolong jawab.bijak..bijak...(baby minum susu ape nie?) bilang one,two,three sampai ten baby daa fasih! kalau aku jumpa baby mmg aku suh die bilang one, two three sampai ten....pastu suh die bilang satu,dua,tiga sampai sepuluh.kalau x..xdapat gula-gula atau coklat...ngengenge...(penderaan kanak-kanak ke arah bimbingan)
itulah die celoteh ank-ank buah aku di hari pertama persekolahan...
tergelak aku dengar kakak aku bercerita...

Kesian ank buah aku nie... kelas start 7.30 pagi sampai pukul2.00 ptg (campur dgn kelas agama)
pastu dlm kul 6ptg kakak aku akn ambil diorg kt nursery(itupun kalau patient daa tak de)... kalau x..sampai ke mlm laa...sekolah arif depan dgn nursery jer so sng laa ckit kakak aku husband die....mlm nye..masing2 keletihan...so tarik nafas panjang2 yer..pastu lepas...lepas magrib jer...arif daa ngntuk dan terus tidur...kakak aku kejut untuk mkn mlm pun tak bangun...kesian..kesian....biasa laa tue..mula-mula...lama-lama... ok laaa... malam nyer kakak aku pakse diorg tdo awl...(huhuhu...kene dera lagi..) selamat tidur malam awal dan selamat bangun awal dari mok chek...hikhikhik...
Mutiara hati untuk hari ini:
Kebaagiaan ilmu pengetahuan itu bersifat tetap, keagungan kekal, namanya selalu dikenang; sedangkan kebahagiaan memiliki harta akan lenyap, keagungannya akan hilang, dan namanya segera dilupakan.