waa...arini bgn awal pagi..macam hari bekerja plak.kul 7.30 pagi daa siap...aku,k.hajar dan k.adha tggu cikgu kt 7e. smlm cikgu ckp nk mai amik kul lapan.cikgu memandu daa...betul ke nie aku nk amik lesen motor ngn kete...tua2 baru nk amik,mase mude nk enjoy dlu..mak aku xtau lagi nie aku daa start amik lesen nie..sebelum nie aku daa gtau kt die bahawa anknya nk amik lesen..tp xtau lg bile...xpe2 aku nk wat surprise kt mak kesayangan aku nie...biar die terkezut ank die leh bawa kete...sebelum nie leh bawa kete sorong jer...hehehe...

wah...cikgu nie..mmg jnji xtinggal jnji laa...kul 8.00pg daa smp kt 7e.(actually kitorg xtau pun nm cikgu nie ape)aku pgl cikgu je...Die punyer syarikat kt UPM..(Megat Wangsa Sdn Bhd).
nanti kitorg akn blajo kt UPM.kitorg masing2 bayar wang pendahuluan sebanyak rm300,rm898=lesen kete, motor=rm400. ade satu tempat tue kitorg survey...lesen kete jer=rm1200(mhl tue sm harga klo amik 2 lesen.)waa...rsnyer bln nie aku xsempat nk simpan duit dlm akaun simpanan aku...byk blanje bln nie.. huhuhu..nxt month kene double.
Arini kitorg kene g dgr taklimat "Kurikulum Pendidikan Pemandu (KPP)" dekat Semenyih.
Perjalanan ke sana memakan masa selama 25 minit.Taklimat mula pada 9.15 pagi.

Seramai 50 peserta yg mengikuti kursus nie...selepas mendaftarkn diri...masuk kelas...
waa...rasa mcm dtg kuliah..pastu tggu pensyarah dtg...(sempat lagi fikiran aku nie mengimbau kembali kenangan semasa belajar di U dulu.so sweet).

Muhammad Omar Muhammad sebagai penceramah aku hari ini..11 tahun berpengalaman dalam memberi ceramah kpd mereka yg mengambil lesen...

Akta Pengangkutan jalan 1987(akta 33) di bwh seksyen 26(1) menegaskan:
-Tiada seorg pn blh memandu sesuatu kenderaan motor drp ape2 kslhn @ perihal di seduatu jln melainkan jika die adlh pemegang sesuatu lesen memandu yg dibenarkn.
-ini bermakna kene ade lesen
-kesalahna dibwh seksyen 26(2)
-mn2 org melanggar subseksyen(1) adlh melakukn kslhn memandu..

"KENE ADE LESEN BARU LEH MEMANDU" (hehehe..aku main redah jer sebelum nie....minah rempit katakan...hehehe)

Matlamat KPP
-untuk melahirkan pemandu/pengguna jln ry yg berpengetahuan, berketrampilan, berhemat dan kompeten serta mengamalkan niali murni.

Objektif KPP
1)memelihara keselamatan nyawa dan harta benda semasa di jln ry.
2)memiliki kesedaran,bertanggungjawab dan kesediaan mematuhi peraturan dan undang2.
3)Mempertingkatkan kecekapan dan penguasaan mengendalikan kenderaan semasa di jln ry.

Byk ilmu yg aku perolehi drp taklimat hari nie...belajar bende yg baru..Sedikit sebyk aku tau tntg kelas2 lesen..,sistem kenjara dan jg secara teknikal tntg motor.sblm nie menjadi tanda ty..skg dah tau..masa ujian kesihatan tue..penceramah pggl aku berdiri di hadapan...die nk uji aku sejauh mana aku rabun warna..hikhikhik...seyes aku xleh nk agak nombor ape dlm gmbr di bwh tue..cube korg tgk nie...cube teka apakah nombor yg tentera pada gmbr di atas...
aku jawab td salah daa... jwpn untuk no 1 aku bagi jwpn no 2.huhuhu...terbalik daa...
mmg,seyes2 aku xnmpk..mmg masalah sungguh mate nie..silau pun satu hal...huhuhu...

ok jg laa..penceramah nie,beri ceramah secara bersahaja..xde la skema sgt..pndai wat lawak... smp aku mengantuk...sempat laa sekali tersengguk tue...hehehe..mst die perasan cz ak duk dpn skali...mmg mase tue aku ngantuk tahap cipan lipan taliban kastia baja itam daa ...hikhikhik...

Dlm kul 2.30 kls daa abih...cikgu sempat berpesan..balik nie baca tentang undang2 jalan raya..
50 soalan semuanya...lulus 42/50 above.klo nk wat salah jgn lebih dr 8soalan.bkn sng nk lulus.. jawapan sedikit keliru...so becareful...(boh!debo doh wase nie)Insyaallah nxt week aku ade exam berkomputer....so wish me luck k.xsbr nk abih wat lesen kete ngn motor nie...nk amik lesen lori ngn bus plak nie...(berangan...:))


jom stdy...nk jd pemandu berhemah nie...

Semoga aku dapat menjalani ujian ini dgn jayanya..Insyaallah amin...