Kalau xde masalah bukan hidup namanyer...kalau xde masalah,hidup tak mencabar...kite bersyukur krn kite terpilih dgn ujian Allah kpd hambaNya...Dia nk menguji sejauh mana kite mampu untuk menyelesaikan sesuatu masalah itu.Dengan ini kite akan belajar erti kesabaran dan cabaran dlm hidup,bagaimana cara kita untuk menyelesaikan sesuatu masalah tersebut...Tak kira la apa jua masalah sekali pun...
Semua makhluk di alam nie ade masalah yg tersendiri...Semua itu Allah sudah tetapkannya...jadi pandai2 lah kite sebagai hambaNya berfikir secara rasional dan berlandaskan iman kita untuk menyelesaikannya.Jangan sesekali kite salahkan takdir..mungkin yg terjadi itu ade suatu hikmahnya...kite jer yg tak tahu..Allah jadikan semua ini molek2 blake...

Dalam seharian kite melakukan kerja,itu semua adalah ibadah...bergantung kpd niat kite jg... klo niat kite itu baik,jujur dan ikhlas..maka balasannya adalah baik dan sebaliknya...

Contoh dlm kite bersahabat...jadilah sahabat yg baik budi...yg jujur dan ikhlas untuk berkawan dgn seseorg...bagi aku tiada paksaan dlm persahabatan...kawan yg benar2 sahabat sukar ditemui.Aku pernah kene kwn mkn kwn(entah mcmn die mkn ak xtau)...memfitnah kite dari belakang...aku mmg tak suke "
talam 2 muka"(ke ade lbh skg nie...)dalam berkawan...aku telah byk melihat tingkah-laku kwn kite di sekeliling kita..dgn ini sedikit sebanyak aku dapat mematangkan fikiran aku untuk mengharungi segala permasalahan dalam berkawan...aku lbh suke bak kate org putih "face to face" kalau yg ade xpuas hati.Ape yg kurang diperbaiki...memang aku xsuke klo mengata dari belakang...kpd kawan2 yg pernah merasainya...bersabar,bertenang dan cuba berfikir secara rasional...Selagi kite jujur dan ikhlas untuk berkawan..Insyaallah Tuhan akn tolong kite...
jgn lp untuk berdoa supaya Tuhan lembutkan hati kwn2...(ini nasihat untuk diri aku dan kwn2...)

Jangan sesekali kite berfikir yg terburu-buru dan bukan2 tentang seseorg itu...soal selidik dahulu....betul atau tidak...Kalau daa ade bukti baru kite "
face to face" bagi aku..berani kerana benar takut kerana salah...jangan terlalu ikutkan perasaan.Kadang2 kata-kata itu boleh mengguriskan hati dan perasaan seseorg...klo nk bergurau tgk pada tempatnyer...dan juga bergantung kpd seseorg boleh terima atau tidak dgn gurauan kite tue."kata-kata lebih tajam dari pedang".Jadi..pandai2 laa menjaga hati kwn2..."Kawan yg senang dicari bila kite ketawa dan gembira...kawan yg sukar dicari bile kite berada dlm kesedihan dan kesusahan..."

Hidup ini mmg perlukan kawan untuk pertolongan...memang sunyi klo xde teman disisi.jgn terlalu mengharapkan sesuatu dari kawan...xpe laa..kite wat baik kt org...org wat jahat kt kiter...igt Tuhan itu Maha adil..."
Hanya Tuhan Yang Tahu"(kata UNIC)...
Alhamdulillah...dalam bersahabat nie..aku dapat atasi bermacam kerenah kwn2...yang penting niat kite...tiada dendam dlm diri dan sentiasa memaafkan antara satu sama lain...Aku tak mampu untuk melawan...Selebihnya aku hanya mampu berserah pada yg berkuasa...

Terima kasih kpd kwn2 yg sudi menjadi kawan aku...Semoga ukhwah kita ini berkekalan hingga ke akhir hayat...Maafkan aku sekiranya pernah melukai hatimu kawanku...Semoga kita sama2 mendapat keredhaan dariNYA...

Bila aku dengar lagu nie...aku teringat kt kwn2 seperjuanagan semasa ak blajo kt UDM (Universiti DarulIman Malaysia)dlu dikenali KUSZA (Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin).Aku betul2 rindukan kenangan di KUSZA...

Lagu nie seorg hamba Allah yg tujukan kepada aku...skg die blajo kt Jordan...semoga die "
najah"(berjaya) dan mendapat keredhaan dariNYA serta keberkatanNYA di sana...Kepada sahabat yg sedang blajo..selamat berjuang smg Allah berkatimu...

Aku sayang kamu semua...muaahhh...