Malam tadi aku xleh nk tdo...entah syaitan mn yg menghantui fikiran aku nie...hatiku berdebar-debar entah kenapa..mungkin aku tahu,...atau aku buat2 tak tau...hanya tuhan shj yg tahu... pusing kanan..pusing kiri...aish...xleh nk tdo...aku cube peluk erat2 dolphin kesayangan aku ni..namun hampa...mate aku tdk boleh pejam...aku cuba dodoikan alunan zikirullah...tidak berkesan jg...nmpknye mata aku nie xleh nk lelap juga...lantas aku capai buku DOA Amalan Sepanjang Hayat.aku bk laman 63.doa memohon petunjuk dan memohon kebaikan...
Doa Memohon petunjuk:"Tunjukilah kami jalan yang lurus.iaitu jalan orang2 yang engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka,bukan(jalan) orang2 yang engkau telah murkai, dan bukan pula(jalan)orang2 yang sesat.(al-fatihah:6-7)"
Doa Memohon kebaikan:"Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata :"wahaiTuhan kami,berikanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat,dan peliharalah kami dari azab neraka".(al-baqarah:201)"
namun hatiku ini masih lagi berdebar-debar...aduhh..sakit dada menahan debaran di hati...

Fikiran aku tidak tenang juga...entah ape yg merasuk dibenak fikiran aku nie...
hati nie berdebar-debar...em..ape yg akn terjadi nie....owh aku xtahu..harap2 semua nyer berjalan dgn lancar hendaknye...lantas aku menoleh kt luar..k.hajar sudah tiada di kerusi mungkin sudah masuk bilik,tdo...ecah pun sama daa tdo..k.ya sebelah aku ni pun daa tdo..nyenyak betul diorg tdo..tinggal aku jer.. mata berkedip-kedip...pndang syiling..xde sekor pun cicak (sempat lg mengintai cicak)...aku tgk jam daa pukul 3 lbh..ya allah...knp dgn hambamu ini...mungkin aku memerlukan sesuatu dariNYA..

Tanpa berfikir pnjg,aku terus ke bilik air mengambil wudu'..usai..aku melakukan qiamullail...
sudah lama aku tidak menunaikannya...baru berasa tenang sedikit...dlm sujudku..aku tidak putus2 berdoa dan minta pertolongan dari yang Maha Berkuasa segala-galanya...
(mmg aku sudah lm tidak mengadu domba dgnNYA seperti ini...barangkali hambaNYA ini sudah alpha,bersuka-ria sampai terlupa padaNYA...)

Ya Allah ampun kan segalanya....aku luahkan segala-galanya kepadaNYA.
aku xberdaya untuk menempuhi dugaan ini...sepanjang qiamullail...aku biarkn sahaja manik2 jernih ini mengalir deras di pipi....hanya kpd DIA tempat aku berlindung dan mengadu...
DIA lah yg memahami isi hati dan perasaan aku nie...

usai solat...sedikit terasa tenang...begitu sunyi pada saat dan ketika ini...aku tgk jam..
daa kul 3.51 pagi..knp nie...masih lagi tidak boleh tdo...

Jam 6.02 pagi..aku terjaga dgn telekungnyer di badan....ya Allah aku tak tahu kul berapa
aku terlena pagi tadi...aku bangkit dgn kepala dan badan yg terasa sakit2 sbb aku tidur atas lantai yg beralaskan sejadah...aku terus ke dapur dan siapkn bekalan untuk dibawa ke opis...

Hari ini...genaplah setahun aku berada di opis nie.. eNCoral Digital Solution.rase baru semalam aku sampai di Kota metropolitan nie..baru semalam aku terpaksa meninggalkn mak sorg2 kt kampung halaman.Mak...doakan kebaikan dan keselematan anakmu ini...baru je semalam aku...bersama dgn mak di kampung..dan baru semalam aku....Aku bekerja di sini sbg assistant programmer(belum lg btl2 programer)bagi aku bidang nie sungguh mencabar...di sini aku belajar semua yg baru.menggunakan software yg xpernah aku guna..

Mase fresh dlu2...bgn pagi2 nk g opis..slalu jer risau,takut pun ade...bende yg tak biase aku lakukan..ni laa..kali pertama aku bekerja...dah laa jauh dari kampung...itu semua cabaran bagi aku...kt cni...aku diberi tugas untuk membuat sistem pelajar untuk UPM(Universiti Putra Malaysia).kitorg dibahagikan module..Projek ni plg besar dlm syarikat nie...mak aii...mmg betul2 laa nie...terdengar jg dicuping telinga aku..ada yg nk brenti....tp aku cuba kuatkan semangat..jgn ikut mereka...bila daa kedepan xboleh berudur daa...ini prinsip aku...aku cuba selagi termampu...mungkin hari ini rezeki aku di sini.Tidak mustahil rezeki aku di tempat lain...

yang plg kelakarnya...betapa takut nya aku kat cni...smp termimpi coding daa...mmg dasyat.bkn setakat itu saja...mase nk mndi pun terbayang-bayang coding..adehh...nasib bek berus gigi aku xmasuk dalam mangkuk tandas daa...mmg klo egt2 balik...mmg lucu + lawak + klakar...
aku pernah bgtau kt big bos aku pasal ini...kene take time ckit..big boss aku ckp...mmg laa...korg fresh lg..so byk mende kene blajo...betul..betul..betul..aku xsegan silu bercerita kpd supervisor aku nie...nsb baik die memahami...

Di sini jg aku telah byk belajar untuk bekerja dalam satu pasukan..disamping itu dpt kwn2 yg baru.melayan karenah diorg yg berbeza tempat...dapat laa aku timba pengalaman sbg seorg pekerja...pernah juga aku terfikir...kje nie mcm nk wat final projek..ape tak nyer...kje kt opis smp terbawa-bawa kt umh...kul 4 pagi duk ngadap coding lagi...itu dlu...skg daa kurang..huhuhu..

Dikesempatan ini...aku ucapkan jutaan terima kasih kpd senior2 (en.hasnol(supervisor),en.masri,en.hud,ikram,k.ecah,k.ida,k.awin) serta rakan2
yg sudi tolong aku dlm menyiapkan module yg sudah siap samaada secara lansung atau tak.
Sampai skg byk lagi aku perlu blajar...dan xtau..huhuhu...xpe2..bersusah dahulu..bersenang kemudian.

ptg tadi..mase smp kt umh..aku masuk dapur,terdengar suara sorg makcik..die ty adik ade x ilang kunci..pastu ak g bk pintu nk tgk kunci mcmn...huhuhu..rupenyer yg aku...die ckp ade sorg pakcik nie jmp kt kerusi dudukk...ooo..
terimaksih mak cik...may b aku tertgl mase tgh tggu k.umi td nk g opis pagi td...becareful!!!

kpd latip (kwn mase blajo kt jasper nie) smg pnjg umur,murh rezeki, cpt kawen..hikhikhik...smg success dunia dan akhirat..aminn..

Renung-renungkan dan selamat beramal

-Solat Paling Afdhal Setelah Solat Fardhu
Solat yang paling afdhal setelah solat wajib adalah qiyamullail (tahajjud)." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
-Waktu Mustajabnya Doa
Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam ; "Sesungguhnya dari sebahagian malam itu ada satu waktu yang tidak menyamai kebaikannya bagi seorang muslim untuk memohonkan sesuatu yang baik kepada Allah ta'ala, melainkan Allah pasti akan mengabulkannya. Demikian itu ada pada setiap malam." (HR Muslim)
-Lebih Baik Dari Dunia dan Seisinya
Dua raka'at yang dilakukan oleh seorang hamba di tengah malam itu adalah lebih baik baginya daripada dunia ini serta seluruh isinya." (HR Adam bin Abu Iyas)
-Meningkatkan Darjat Di sisi Allah
“Dan pada sebahagian malam hari, sembahyang tahajudlah kamu sebagai satu ibadat tambahan bagimu. Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat terpuji.” – (Surah al-Isra, ayat 79).
Dari Abu HUrairah r.a., Sabda Rasulullah lagi bermaksud: “Allah mengasihi seorang lelaki yang bangun tengah malam lalu dia mengerjakan sembahyang dan membangunkan isterinya untuk turut sama bersembahyang.
“Kalau isterinya enggan, beliau akan memercikkan air ke mukanya. Dan Allah mengasihi seorang wanita yang bangun tengah malam untuk mengerjakan sembahyang lalu dia membangunkan suaminya untuk turut yang sama. Kalau suaminya enggan, beliau akan memercikkan air ke mukanya.” (HR Abu Daud dengan isnad yang sahih)
-Ibadah Ahli Syurga
Firman Allah lagi dalam surah as Sajdah, ayat ke-16 dan 17 bermaksud: “Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, bahkan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

okies kwn2..setakat ini dlu entry saya pada kali nie...
semoga kite mendapat rahmat dan keredhaan dari Allah...insyaallah.